Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää.

x
Siirry suoraan sisältöön

Ruunaan luontotalon asiakastutkimus 2011


Tekijä: Koskeli Anni, Nieminen Eevi

Julkaisija: Metsähallitus , Vantaa , 2013

Julkaisusarja: Metsähallituksen luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja B 185


Ulkoasu: 44 s.


Kieli: suomi

Muut kieliversiot: suomi


ISSN-L: 1235-8983

ISBN: 978-952-295-020-8 (pdf)

Tiivistelmä:

Ruunaan luontotalo Lieksassa on yksi Metsähallituksen luontopalvelujen asiakaspalvelupisteistä. Luontotalon tärkein palvelu on maksuton retkeily- ja matkailuneuvonta. Talon näyttely ja multivisio esittelevät Ruunaan sota- ja tukinuittohistoriaa sekä alueen monimuotoista luontoa upeine koskimaisemineen ja järvineen. Luontotalolta voi myös ostaa kalastuslupia, karttoja ja matkamuistoja sekä vuokrata vene- ja asuntovaunupaikkoja sekä rantasaunaa. Avoinna luontotalo on noin viisi kuukautta vuodessa, toukokuusta syyskuuhun.  

Ruunaan luontotalon edellinen ja samalla ensimmäinen asiakastutkimus tehtiin vuonna 2006. Vuoden 2011 tutkimus toteutettiin käyttäen samoja Metsähallituksen vakioituja menetelmiä kuin aiemmassa tutkimuksessa. Näin tulokset ovat vertailukelpoisia sekä keskenään että Metsähallituksen luontopalvelujen muiden vastaavien asiakastutkimusten kanssa.  

Aineistoa kerättiin kesäkuun alusta syyskuun puoliväliin. Keruupäiviä oli keskikesän sesongin aikana 3 kpl/viikko ja hiljaisempana aikana 2 kpl/viikko. Keruupäivät arvottiin kullekin viikolle. Tavoitteena oli saada yhteensä 360 vastauslomaketta. Tavoite ylittyi reilusti, ja vastauksia saatiin peräti 546 kpl. Neljätoista prosenttia vastanneista oli ulkomaalaisia. 

Tulosten perusteella tyypillisin luontotalon asiakas on suomalainen keski-ikäinen matkailija, joka liikkuu omalla autolla, oman perheen jäsenten kanssa. Kalastus, koskenlasku ja maisemien katselu ovat kävijöiden tärkeimmät harrastukset Ruunaalla. Vilkkain kuukausi on heinäkuu. Lähes kaikki luontotalon kävijät käyvät katsomassa muitakin nähtävyyksiä Ruunaalla käydessään. Tarjolla olevista palveluista arvostetaan eniten henkilökohtaista asiakasneuvontaa, yleistä siisteyttä ja lupiin liittyvää asiakaspalvelua. Valtaosa kävijöistä tulee Lieksasta, mutta hyvin edustettuina ovat myös pääkaupunkiseudun kaupungit ja Joensuu. Etukäteistietoa luontotalosta saadaan useimmiten tuttavilta, ystäviltä ja sukulaisilta, mutta myös Metsähallituksen Internet-sivuilta sekä esitteistä. 

Tutkimuksen tietoja voidaan hyödyntää kehitettäessä Ruunaan luontotalon asiakaspalvelua sekä yhteistyötä muiden matkailun toimijoiden kanssa molemmin puolin Pielistä.

Päivitetty 22.05.2013
b185

Sähköinen julkaisu:

b185.pdf (946 KB)