Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää.

x
Siirry suoraan sisältöön

Liminganlahden luontokeskuksen asiakastutkimus 2013


Tekijä: Isoviita Jemina

Julkaisija: Metsähallitus , Vantaa , 2014

Julkaisusarja: Metsähallituksen luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja B 197


Ulkoasu: 43 s.


Kieli: suomi


ISSN-L: 1235-8983

ISBN: 978-952-295-055-0 (pdf)

Tiivistelmä:

Liminganlahden luontokeskus on keväällä 2012 avattu Metsähallituksen asiakaspalvelupiste Limingan Virkkulassa. Liminganlahti tarjoaa poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet lintujen tarkkailuun, sillä tuhannet linnut pysähtyvät alueella muuttomatkoillaan. Liminganlahden luontokeskus tarjoaa monipuolisesti tietoa alueen linnustosta sekä yleisemmin kosteikkoalueista ja niiden suojelun tärkeydestä. Asiakkaat voivat maksutta tutustua luontokeskuksen pysyvään Lintujen kahdeksan vuodenaikaa -näyttelyyn. Sen lisäksi on mahdollista katsoa Elämää Liminganlahdella -multimediaesitys luontokeskuksen auditoriossa. Luontokeskuksen yhteydessä on myös ravintola ja hotelli sekä kokoustiloja.

Tutkimus on ensimmäinen luontokeskuksen kävijöille suunnattu mielipidekartoitus, ja se toteutet-tiin Metsähallituksen vakioiduilla menetelmillä. Näin tulokset ovat vertailukelpoisia Metsähallituksen luontopalvelujen muiden vastaavien asiakastutkimusten sekä luontokeskuksen omien vastaisuudessa tehtävien tutkimusten kanssa. Aineistoa kerättiin vuonna 2013 huhtikuun alusta lokakuun lopulle. Näin vastauksia saatiin monipuolisesti luontokeskuksen asiakasryhmiltä eri sesonkeina. Tutkimuspäivät arvottiin; tosin viikonloppuja painotettiin suurempien asiakasmäärien vuoksi. Vastauksia saatiin yhteensä 404 kpl.

Tutkimustulosten mukaan tyypillinen Liminganlahden luontokeskuksessa vieraileva henkilö on 51-vuotias perheen tai ystävien seurassa henkilöautolla saapuva henkilö, joka viettää luontokeskuksella noin kaksi tuntia ja käyttää ostoksiinsa 19 euroa. Valtaosa luontokeskuksen kävijöistä tuli Oulusta, Limingasta tai niiden lähikunnista, ja yli puolella oli joko ylempi tai alempi korkeakoulututkinto. Suurin osa asiakkaista yhdisti vierailuunsa myös muita aktiviteetteja. Useimmat kävivät luontokeskuksen yhteydessä olevalla Virkkulan lintutornilla. Noin puolet ilmoitti Liminganlahden luontokeskuksen olleen ainoa tai tärkein kohde matkalla. Eniten kävijöitä luontokeskuksella oli lintujen kevätmuuton aikaan.

Liminganlahden luontokeskus sai paljon positiivista palautetta, ja asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Erityisesti arvostettiin tiedonsaantia luonnosta, henkilökohtaista asiakaspalvelua sekä lapsille suunnattuja palveluja. Myös luontokeskuksen uudet tilat ja pysyvä näyttely saivat kiitosta.

Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää luontokeskuksen palvelujen ja toiminnan kehittämisessä paremmin kysyntää vastaavaksi. Myöhemmin tehtävien asiakastutkimusten myötä kehitystä voidaan myös seurata. Tutkimustuloksista voi olla hyötyä myös laajemmin alueen matkailun kehittämisessä eri toimijoiden kanssa.

Päivitetty 17.06.2014

Sähköinen julkaisu:

b197.pdf (1.9 MB)